“Is deze tool AVG-proof?”

Vandaag kreeg ik wat extra zoekwerk op mijn digitale bordje. Ik moest een tip in de poster die ik gisteren via LinkedIn deelde toch wat verder uitdiepen: "Mag ik 'Tool X' voor de AVG gebruike om instructie op afstand te geven?" Een prima vraag!

Waarom is dit een goede vraag? In de meeste gevallen zitten er leerlingen aan de andere kant van het beeldscherm. En de rechten van minderjarigen zijn extra stevig beschermd in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Ik ben vandaag in de voorwaarden van veel van de oplossingen gedoken, hieronder deel ik wat dingen die ik in mijn onderzoekje tegenkwam.

Laat ik voorop stellen dat ik alle waardering heb voor de moeite die scholen nu doen om te zoeken naar oplossingen. Ik zie de laatste dagen allerlei tips en trucs langskomen die helpen bij het uitvoeren van de wettelijke taak: onderwijs geven. Het is alsof alle creativiteit aangeboord wordt om – onder extreme omstandigheden – kinderen te geven wat ze nodig hebben. En daar kunnen we niet genoeg respect voor hebben.

We kunnen niet genoeg respect hebben voor leerkrachten die ook onder deze extreme omstandigheden creatief zijn om kinderen te geven wat ze nodig hebben. Maar ook degenen die kritisch kijken naar voorwaarden van oplossingen verdienen een compliment.

Maar ik wil óók de complimenten geven aan de leerkrachten en (B)ICT’ers die kritisch kijken naar de voorwaarden van de oplossingen die ze gebruiken. Wanneer je duikt in de privacyvoorwaarden van veel ‘gratis’ tools ga je toch wat vraagtekens zetten bij het werkelijke verdienmodel.

Dit zijn zomaar een paar dingetjes die ik tegenkwam:

  • Video-opnames die opgeslagen worden, vaak buiten de EU en zonder juridische dekking die ervoor zorgt dat de aanbieder moet voldoen aan de Europese wetgeving rond privacy.
  • Persoonsgegevens die gebruikt worden voor veel meer doeleinden dan alleen het doorgeven van een videodienst en soms zelfs gedeeld worden met derde partijen. De reden? Het verdienmodel.
  • Verregaande tracking van de deelnemers die in een conference zitten. Of het automatisch inschakelen van opnames. In beide gevallen heb je als opgenomen partij amper invloed op waar je informatie terechtkomt en met welk doel. En in beide gevallen met een opt-out als je dit niet wilt. Dan moet je eerst wel op de hoogte zijn dat dit gebeurt, natuurlijk…
  • Een addendum op het privacy statement, gericht op Europese burgers, met een bijna volledige vrijwaring van de aanbieder voor eventuele gevolgen bij een inbreuk.

Het mag duidelijk zijn dat dit soort voorwaarden geen goede basis bieden voor een verantwoord gebruik van digitale middelen voor onderwijs op afstand…

‘Regeren is vooruitzien’

Ik ga op deze plek geen uitspraak doen welke specifieke tool je veilig kunt inzetten of niet, maar de tip in onze poster  blijft staan: Doe zaken met leveranciers die je kent en waar je al afspraken mee hebt gemaakt.

In onze taal gebruiken we een gezegde van de Franse duizendpoot Émile de Girardin: ‘Regeren is vooruitzien’. Hij had gelijk. Door nú ietsje langer over de oplossing na te denken voorkom je dat je achteraf met onverwachte gebakken peren zit. Het is verleidelijk om snel een ‘gratis’ tool te kunnen inzetten. Maar het gezegde is niet voor niets: “If it’s free, you’re the product”. In dit geval zijn het je leerlingen die ongevraagd onderdeel van een verdienmodel worden. Ik denk dat de naam Cambridge Analytica veelzeggend is…

 

Goud waard

Veel scholen werken overigens al met software die veel mogelijkheden heeft om op afstand te werken en te vergaderen. Deze oplossingen zijn geschikt gemaakt voor het onderwijs en hiervoor gelden in veel gevallen aangescherpte privacyvoorwaarden. Onderwijsinstellingen hebben – als het goed is – een verwerkersovereenkomst gesloten met de leverancier van hun digitale leer- en werkomgeving.
Nu is het moment om die software beter te leren kennen. Ja, dat kost je als leerkracht wat moeite, maar werken met een andere tool gaat ook niet vanzelf. Die tijd ‘verdien’ je op langere termijn ruimschoots terug door het voorkomen van incidenten. En vertrouwen van leerlingen en ouders is goud waard. 

Leren werken met de tools die je al hebt kost wat moeite, maar werken met een andere tool gaat ook niet vanzelf.

Vraag aan je Functionaris Gegevensbescherming om mee te denken. En vraag ook aan je (bovenschools) ICT’er of hij je kan helpen met handleidingen, filmpjes of andere middelen om je snel wegwijs te maken. Ook op LinkedIn worden veel gratis handleidingen en zelfs trainingen aangeboden door onderwijsleveranciers.

 

Over de auteur

Ferenc Jacobs

Ferenc is mede-eigenaar van FLEXfg en functionaris gegevensbescherming bij meerdere schoolbesturen.

Related Posts

Hoe de AVG in het onderwijs het verschil kan maken

Hoe de AVG in het onderwijs het verschil kan maken

In het onderwijs wordt nog relatief vaak gesproken over de AVG als een losstaand en lastig proces binnen een bestuur. Toegegeven, de nadruk in de media op boetes en ‘kan niet, mag niet’ helpt niet mee. In dit artikel probeer ik uit te leggen dat het inbedden van de AVG in de processen een duurzamere route is.

10 AVG-tips voor het onderwijs

10 AVG-tips voor het onderwijs

Na de uitdagingen in het afstandsonderwijs gaan leerlingen weer naar school. We hebben een mooie poster gemaakt met 10 belangrijke uitgangspunten van de AVG die je als leerkracht in je dagelijkse werk kunt gebruiken.

‘Mag je deze app gebruiken?’

‘Mag je deze app gebruiken?’

Fijn dat Kennisnet meedenkt met schoolbesturen, door een tool te ontwikkelen waarin je kunt nakijken of je op moet passen. In deze Privacy Quickscan staat voor een aantal veelgebruikte applicaties op een rij waar ze voor zijn en waar je gezien privacy rekening mee...

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Comments

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Adresgegevens

0512 202 030

info@flexfg.nl

Lavendelheide 12, 9202 PD Drachten

Neem contact op

9 + 4 =